Skip to content

Lækker tunsalat

Inspirationen til denne lækre salat kommer fra min yndlingscafé i byen, som har formået at lave en lidt ekstra lækker udgave af denne klassiske caféret. Jeg har spist den liiige én gang eller to gennem tiden, det smager altid dejligt og er en sikker vinder.

Da jeg skulle lave madplan til ugen, fik jeg lyst til denne lækre salat og besluttede at lave noget ala den, bare i hjemmelavet udgave (det er trods alt også lidt billigere 🙂 ). Salaten kom på vores menu en dag med knap så meget tid til madlavning, har man mere tid kan der kræses endnu mere for salaten og fx tomater kan byttes ud med hjemmelavede soltørrede/ovnbagte tomater. Salaten smager desuden virkelig godt med en god pesto til.

Salaten gør sig dog også glimrende i denne super simple version, vi spiste hjemmebagte glutenfrie boller til (se opskriften her), vi blev dejligt mætte og havde fået en masse grønt og god protein. Salaten er selvfølgelig også en glimrende frokostret, lav evt lidt ekstra tun så der er til dagen efter.

Antal: 2 portioner

Ingredienser

Rørt tun

  • 2 dåser tun i enten olie eller vand efter smag, jeg brugte tun i vand
  • 3 spsk græsk yoghurt eller lign
  • 2 spsk mayonnaise
  • 1 lille tsk citronsaft
  • Salt
  • Peber

Rør alle ingredienser sammen med tunen og smag til med citron, salt og peber.

Salat og grønt

  • 1 pose salatmix ca. 75 gram eller tilsvarende mængde blandet salat du lige har.
  • 1/2 peberfrugt
  • 2 tomater
  • Lidt agurk

Skyl salaten og de øvrige grøntsager. Skær evt det bløde i midten af agurken fra, for at opnå mere sprødhed og mindre væske i salaten.

Fordel salaten som en bund i fx en dyb tallerken. Anret tunen oven på salaten og pynt efterfølgende med peberfrugt i tern, tomatbåde og agurk.

  • Saltmandler

Til disse to anrettede salater brugte jeg 50 g. mandler. Mandlerne stod i blød i ca 1/4 dl varmt vand tilsat knap en spiskeske salt rørt ud i vandet. Mandlerne fordeles efterfølgende på bagepapir og bages ved 150 grader varmluft i ca 20 min.

Velbekomme!

TIP

Har du lidt spidskål eller lign. kan dette også finthakkes og erstatte en god del af den blandede salat. Kålen giver både sprødhed og en masse sundhed til retten.

Be First to Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *